søndag 2. februar 2014

Søndag og møkkavær

I dag er det mildvær ute og nedbør, skikkelig slapseføre ute, da ble det baking og innekos på oss.


Jeg prøvde meg på en ny oppskrift på sjokoladecookies, men er ikke helt fornøyd så den oppskriften vil jeg ikke dele med dere enda ;-)


Bakte også boller, og de smakte godt :-)

Oppskrift til 12 boller:
100 gr. smør
3,5 dl melk ev. vann
1 pk gjær
100 gr. sukker
1 ts kardemumme
600 gr mel

Smelt smør og bland med melk/vann, pass på at det ikke er for varmt eller for kaldt, jeg pleier å ta en dråpe på håndleddet og når jeg ikke kjenner noe annet enn at det er vått så er det passe ;-)
Ha alt det tørre i en bakebolle, bruker du fersk gjær løses den opp i væsken, tilsett så all væsken og elt det sammen til en fin deig.
Hev til dobbel størrelse.
Del i 12 og rull ut bollene. Sett de på en stekeplate dekket med bakepapir, og la de heve i ca 30 minutter.
Stek på 225 grader i ca 15 minutter, til de er gyldene. Ønsker du litt blankere boller, pensles de med egg før du steker de.

Denne oppskriften er også god til kanelsnurrer, da kjevler du ut deigen og har på sukker og kanel (og ev. eplesyltetøy), rull sammen som en rullekake og del i passende biter før de settes til heving og stekes.

Har brukt flere typer mel til denne oppskriften og den er like god uansett om de er glutenfri, hvetefri eller vanlige ;-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar