tirsdag 25. februar 2014

Glutenfri og melkefri eplekake skal smake godt til kaffen på "jobb" i morgen :-)

Etter å ha malt litt på kjøkkenet i dag ble jeg lett kvitt malingslukten når jeg snurret igang en glutenfri eplekake som jeg skal ha med på "jobb" i morgen. Må ha noe godt til kaffen :-)
Jeg har denne gangen laget kaken glutenfri, men det går like greit å bruke vanlig mel :-) det samme gjelder meieriprodukter, jeg lager den melkefri, men det går like greit å bruke produkter med melk f.eks. meierismør og h-melk for de som ønsker det.

Eplekake


2 egg
2 kopper Schär Mix C finbakst mel (ca 4 dl)
2 ts bakepulver
50 gr. melkefritt smør
1 dl. soyamelk
1,5 dl sukker
noen sitrondråper

3-4 store epler (del i båter, skrell og rens)
Sukker til å strø over
Kanel til å strø over

Bland alt godt sammen i en bolle og hell i kakeform (f.eks. springform 24 cm som jeg har brukt her) med bakepapir i bunnen.

Legg på eplebåter tett i tett, jo mer epler jo bedre blir kaken ;-) og strø over kanel og sukker før kaken stekes på 180 grader i ca 45 minutter.

Veldig godt med is ved siden av når den er litt lunken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar