onsdag 22. januar 2014

Slow cooker - siste nytt på mitt kjøkken :-)


Jeg har gått til anskaffelse av en slow cooker (crock-pot), for dere som ikke vet hva det er så er det en gryte og ildfast form i et som bare plugges inn i kontakten og er klar for bruk. Veldig enkelt å lage sunn mat, hvor du da forbereder alt før du går på jobb, stiller inn slow cookeren også er maten klar når du kommer hjem fra jobb.

Her finner dere den jeg har kjøpt meg:
http://www.tretti.no/husholdningsapparater/kjokkenredskaper/slow-cookers/centurion-scr220

Den første retten jeg prøvde ut var Chili Con Carne, og endelig klarte jeg å lage en som smakte nydelig :-)

Chili Con Carne ala Sissel (2-3 pers.)

400 gr kjøttdeig
1 løk
2 fedd hvitløk
Rapsolje
1 boks hermetiske tomater, hakket
1 pk kidney-bønner
1 grønn paprika
2 ss tomatpurè
1 ss spiskummin
1 ts kayennepepper
2 ss brunt sukker
125 ml vann
1 terning kjøttbuljong
kvernet pepper
urtesalt

Brun kjøttdeigen i en stekepanne og tilsett løk og hvitløk, la dette kose seg i stekepannen i ca 3 minutter før det helles over i Slow cookeren, bland i resten av ingrediensene og rør godt.
Sett på lokket og still inn Slow cookeren på lav (6-8 timer) eller høy (3-4 timer), jeg satt min på høy og lot den stå i 3,5 timer.

Til dette bakte jeg brød:

Natronbrød med frø

300 gr. fullkorn speltmel
20 gr. gresskarkjerner
75 gr. solsikkekjerner
10 gr. linfrø
ca 100 gr siktet speltmel (ha i så deigen er fin å jobbe med)
1 ts natron
1 ts urtesalt
2,5 dl Alpro soyayoghurt naturell
2 dl. kaldt vann

Bland alt sammen, bak ut brød og legg på bakepapir på en stekeplate. 
Jeg lagde denne gangen 3 små brød som jeg stekte på 200 grader i ca 30 minutter.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar