lørdag 18. januar 2014

Lørdagskveld og hjemmelaget lasagne

Ordentlig kveldskos med hjemmelaget lasagne :-)

Min hjemmelagede lasagne lager jeg på følgende måte:

Kjøttsaus: 
700 gr. kjøttdeig
2 løk
3 fedd hvitløk (finhakket)
1 rød chili
1 boks hermetiske tomater
2 ss tomatpurè
1 buljongterning (løses opp i litt av vannet)
3 dl vann
timian
salt
pepper

Brun kjøttdeigen og tilsett hakket løk og hvitløk, la løken bli gyllen før du har i resten. La det stå å godgjøre seg litt.


 Ostesaus:
1 ss smør
0,5 dl mel
0,5 l melk
3 dl revet ost

Revet ost til å ha på toppen.

Smelt smør og tilsett mel, ha så i melken og la dette få et lite oppkok før du har i osten. Rør godt og la dette stå på varm plate til osten er smeltet.



Ha først et tynt lag med ostesaus i bunnen av formen før du legger kjøttsaus og pastaplater lagvis, avslutt med et lag med ostesaus før du strør over litt revet ost.

Stek i forvarmet stekovn på 225 grader i ca 30-40 minutter.



Server med salat og brød





















Hvis du ønsker å lage pasta selv, så bruker jeg denne oppskriften:
Pasta: 
175 gr. mel (jeg bruker spelt)
1/2 ts salt
2 egg
1/2 ts olje

Sikt mel i en liten haug på benken og lag en fordypning i den hvor du har salt, egg og olje. Rør først rundt med en gaffel for å blande dette sammen. Kna deigen med hendene til en fin glatt, myk og elastisk deig, den skal være blank.

La den hvile i minst 20 minutter før den kjevles ut til det du ønsker å bruke den til, til lasagne pleier jeg å dele den i 2 og kjevle den ut til samme fasong som formen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar